Logo Feest Aan Zee

Over het themajaar


Aanleiding

In 2018 was het precies 200 jaar geleden dat Jacob Pronk het eerste badhuis op Scheveningen bouwde. Daarmee werd de eerste en dus oudste badplaats van Nederland een feit. Feest aan Zee heeft Scheveningen, de stad, het strand en de zee een jaar lang in de spotlights gezet. Van Plein tot Pier: er was een diversiteit van groots vermaak en bijzondere momenten. En de hele stad heeft dit meegevierd!  

Het feestjaar had niet alleen een historische aanleiding. De positie van populairste badplaats van Nederland wil Scheveningen in de toekomst behouden. Nieuwe, duurzame initiatieven zoals een cultureel podium en nieuwe festivals zijn dit jaar ontwikkeld. Tegelijkertijd is de renovatie van de Noordboulevard dit jaar gestart. Zo kan Den Haag een aantrekkelijke, gastvrije Stad aan Zee blijven.  

Culturele instellingen, alsook toeristische en marketingorganisaties hebben gedurende het themajaar intensief samengewerkt met de gemeente Den Haag. Ook tussen ondernemers ontstonden, mede door Feest aan Zee, nieuwe initiatieven. Strandtenten organiseerden samen festivals, horeca op het Plein haakte massaal aan bij The Hague HighLights en zo’n twintig winkelstraten werden feestelijk versierd.  

Ruim 200 festiviteiten stonden op de kalender van het feestjaar. Nieuwe evenementen, bestaande festivals die werden versterkt of reguliere publieksactiviteiten die een ‘zeethema’ kregen. Aangevuld met historische evenementen die nostalgie en de badsfeer van weleer ademden, strandsport-weekenden, unieke buitenkansjes en festiviteiten voor jong en oud. 

Publiekstrekkers en langlopende festiviteiten waren het iconische en imposante zandlandschap Ringen aan Zee, WK Zandsculpturen op het Lange Voorhout en The Hague HighLights met lichtprojecties op de Ridderzaal en het Kurhaus. Elk event trok tienduizenden tot honderdduizenden bezoekers. En uiteraard stond Den Haag internationaal in de schijnwerpers tijdens de finish van Volvo Ocean Race.  

In vrijwel alle Haagse musea zijn in 2018 onder vlag ‘Cultuur aan Zee’ tentoonstellingen te zien geweest over de twee eeuwen badcultuur. De musea gaan hier in 2019 mee verder. Ook de themamaand ‘Festival aan Zee’ krijgt een vervolg. Met een nieuwe zomerproductie in de Koninklijke Schouwburg en een strandopera als onderdeel van Festival Classique.  

De Lourdeskerk wordt de komende jaren als een cultureel podium op Scheveningen geëxploiteerd. Cultuurankers zijn met een gezamenlijke community-voorstelling met elkaar verbonden. Zo zijn er nog tientallen voorbeelden uit te lichten. Van een vurige strandopening, de spectaculaire Carmina Burana, de imposante 2000 drummers aan Zee tot aan het innovatiefestival. 

Doelstelling

Feest aan Zee moest de bekendheid van Den Haag als Stad aan Zee vergroten. Alle extra festiviteiten profileren de stad en versterken de positionering in binnen- en buitenland.  

Dit gebeurde met een stadsbreed programma dat bestond uit vijf programmalijnen: Groots #aanZee, Historie #aanZee, Elke dag #aanZee, In de stad #aanZee en Toekomst #aanZee. 

Doelgroepen

Feest aan Zee vierden we voor en met de Scheveningers, Hagenaars en Hagenezen, bezoekers uit de regio en uit de rest van Nederland, België en Duitsland. Het jaarprogramma had een divers aanbod voor iedereen, van scholier tot toerist.   

Dagjesmensen namen een kijkje bij het WK Zandsculpturen. Kunstliefhebbers kwamen voor de zeegezichten van Mondriaan en Mesdag of lieten zich onderdompelen in een unieke theatervoorstelling. Sporters werkten zich in het zweet bij The Hague Beach Stadium of in de topsportcentra in de haven. Hipsters waren te vinden op het Zwarte Pad of in het Designkwartier. Voor de Scheveningers was de community-voorstelling Scheveningse Kuren weer een feest van herkenning.   

Organisatie & partners

Een klein hecht kernteam werkte intensief samen met de organisatoren en marketingpartners om de doelstellingen waar te maken. Zij werden bijgestaan door content-, en productieprofessionals. The Hague Marketing Bureau tekende voor de nationale en internationale marktbewerking. Medewerkers van de gemeente Den Haag droegen kennis en kunde bij in de verschillende werkgroepen.  

Partners van Feest aan Zee waren: gemeente Den Haag, The Hague Marketing Bureau, Stichting Marketing Scheveningen, Stichting Marketing Haagse Binnenstad, NTBC/Holland Marketing, Holland Casino, Stage Entertainment, Omroep West, Haags Retailpunt en Studio Duel.